Doornenburg 70
2402KE Alphen aan den Rijn
(+31) 0172 - 41 76 27
info@centeropenfield.nl

IBAN: NL54 INGB 0007763607
BTW: NL8553.20.084 B01
KvK: 63624427
© 2017 Center Open Field
0
0

MyCenter

Niet ingelogd
 
en | nl

Slow Yoga cursus in 12 Online lessen

Cursusdata

Slow Yoga, bestaat uit een serie van 12 wekelijkse lessen, waarbij alle aspecten van het energielichaam aan bod komen.

 

Slow yoga lessen online

sessie  1:  loslaten 16 april 09:30 - 10:30 uur

sessie  2:  energielichaam en visualisatie 23 april 09:30 - 10:30 uur

sessie  3: leren luisteren 30 april 09:30 - 10:30 uur

sessie  4: leren zitten, zittende oefeningen 07 mei 09:30 - 10:30 uur

sessie  5: adem onderzoeken, liggende oefeningen 14 mei 09:30 - 10:30 uur

sessie  6: bandhas, staande- evenwichtsoefeningen 21 mei 09:30 - 10:30 uur

sessie  7: zich ontplooien in de ruimte 04 juni 09:30 - 10:30 uur

sessie  8: ontvankelijk maken van de zintuigen 11 juni 09:30 - 10:30 uur

sessie  9: energielichaam in staande houdingen 18 juni 09:30 - 10:30 uur

sessie 10: therapeutische toepassing van Slow Yoga techniek 25 juni 09:30 - 10:30 uur

sessie 11: pranayama en de zonnegroet 02 juli 09:30 - 10:30 uur

sessie 12: meditatie en geleide meditatie 09 juli 09:30 - 10:30 uur

Voor wie

We horen vaak in de yogalessen: “luister naar je lichaam”, Maar om goed te kunnen luisteren moet je ook voelen en daarvoor de tijd nemen, anders is het moment van voelen alweer voorbij en valt er niets meer om naar te luisteren…

Ik heb daar zelf mee geworsteld. Vooral bij de Ashtanga vinyasa yoga, de ‘easy flow’ en andere vormen van hatha yoga waar het vooral gaat om het rekken en strekken van de spieren, wel of niet begeleid door de adem. 

Daarom kan iedereen aan deze Slow Yoga meedoen, er is geen yoga ervaring nodig.  

Het is voor alle leeftijdsgroepen en je kan je direct aansluiten, zelfs zonder enige yoga ervaring.

Als je de iRest Yoga Nidra meditaties volgt, of gevolgd hebt, sluit deze vorm van yoga hier precies bij aan.

De methode is geschikt voor de leeftijdscategorie van 8 tot 88 jaar.

Wat kan je verwachten

Sessie 1 loslaten

Wat moeten we loslaten? We denken dat we onszelf kennen, maar dat is relatief, we meten dat af aan de dingen om ons heen, onze gedachten, beelden, ons geheugen en meer.Wie zijn wij als we niet meer onszelf zien en ervaren met deze ‘labels: man, vrouw, echtgenoot, moeder, baas, werknemer etc.? 

Zijn we dan weg? Bestaan we dan niet meer? Kunnen we ‘gewaar’ zijn van de ruimte die in ons is en om ons heen? Als je dat kan, ervaar je dat je een bent met alles en iedereen om je heen. Er is geen afgescheidenheid meer.  Deze gedachtegang komt voort uit de Advaita (letterlijke betekenis is niet-twee, dus één)  een van de grootste filosofische richtingen uit India.

Het loslaten gaan we in deze eerste sessie ervaren met enkele simpele oefeningen, zodat het niet een concept is in je hoofd, maar een ervaring in je lichaam!

Als je niet de gelegenheid hebt om deze eerste sessie mee te doen, raad ik je aan om een aparte afspraak te maken om deze in te halen, omdat hier de basis wordt gelegd van de filosofie achter de Slow Yoga. 

Sessie 2 energielichaam en visualisatie

Wat is het energielichaam? Kunnen we dat voelen? Wanneer je in het volkomen donker door een onbekende ruimte loopt, zal je dat alleen kunnen op de tast. Dat tasten doe je met je energielichaam, want je ogen hebben in het donker geen functie. 

Als je een streling voelt, of een mens of een dier streelt, onderga je of doe je dat met je energielichaam. Als je je geraakt voelt door mooie muziek, en je voelt hoe er iets in je lichaam meetrilt, dan is dat je energielichaam. 

In de Slow Yoga ga je leren om dat energielichaam eerst te activeren vóór je je fysieke lichaam in gang zet. Het resultaat is dat je met veel minder inspanning meer bereikt dan je voor mogelijk houdt. Visualisatie gebruiken we in alle sessies om het energielichaam als het ware een ‘duwtje in de goede richting te geven’.

Sessie 3 leren luisteren

Luisteren begint bij je directe omgeving - je lichaam. Kan je naar je lichaam luisteren zoals je objectief kan kijken naar een boom, zonder denkwerk? Zonder oordelen of vooroordelen?

Luisteren is een kunst en dat doe je niet alleen met je oren, maar met openstaan, ontvankelijk zijn voor wat IS, zonder voorwaarden, zonder voorkeur. We kijken naar de dingen die we willen zien, en we luisteren naar wat we willen horen. Dat doet ons ego, die kiest voor de dingen die we leuk en aardig vinden en wijst alles wat pijnlijk is af. Met Slow Yoga leer je om te luisteren naar je lichaam niet vanuit je hoofd, maar vanuit je ‘heelheid’.

Het lichaam openbaart haar geheimen door te luisteren. In de Slow Yoga nemen we daar de tijd voor, want het is een fluisterstem de achtergrond die door regelmatige beoefening steeds meer naar de voorgrond durft te treden.

Sessie 4 leren zitten, zittende oefeningen

Zitten doen we toch al bijna de hele dag? We willen juist bewegen… is een veel gehoorde opmerking als we in yoga gaan werken met de zittende houdingen. Alleen hebben we - in onze westerse cultuur - nooit geleerd om goed te zitten. We gebruiken stoelen of banken en niet ons eigen lichaam als ondersteuning. 

In de Slow Yoga leer je om het zitten letterlijk vanaf de grond af aan op te bouwen. Zoals een gebouw wordt gebouwd vanaf de grond (en eigenlijk eerst nog onder de grond om die stevig te funderen) naar de bovenste etage. Als we op de grond gaan zitten met de aandacht bij onze lichaamsgewaarwording, dan blijken er lichaams mechanismen in werking te komen, die  het lichaam vanzelf in de perfecte zithouding brengen.

Sessie 5 adem onderzoeken, liggende oefeningen

Ons leven wordt vanaf het dat we ter wereld komen tot de laatste zucht voor we de wereld weer verlaten, door de adem (be)geleid. Iedere gedachte, emotie, herinnering, iedere indruk via onze zintuigen (ook tijdens onze droomslaap) beïnvloedt onze adem en andersom. En juist aan de adem besteden we over het algemeen de minste aandacht…

Deze sessie gaan we de adem onderzoeken in liggende houdingen, omdat we geen enkele andere inspanning hoeven te leveren om ons te verzetten tegen de zwaartekracht. We laten de adem stromen, zonder die ook maar enigszins te willen beïnvloeden. 

Als we in harmonie zijn met het geheel is iedere uitademing een volledige ontspanning en is iedere inademing een moeiteloos ontvangen van levenskracht. We leren in deze sessie ook de 5 adem gebieden, apana, samana, prana (levensenergie), udhana, en vijnana.

Sessie 6 bandhas en staande- en evenwichtsoefeningen

Het woord bandha betekent band, (vasthouden, aanhouden). Er zijn er drie: de ujjayana bandha; de mula bandha en de jalandhara bandha. De eerste twee worden meestal gelijktijdig uitgevoerd, waardoor je onder- en onderste gedeelte van je bovenlichaam stevig en ‘gebonden’ aanvoelen. Je kan daardoor de staande- en de evenwichtshoudingen makkelijker uitvoeren. 

De apana, de adem naar je onderlichaam en de prana, de adem naar je bovenlichaam werken als polen. Met de jalandhara bandha kan je je wervelkolom als het ware recht trekken. We gaan hiermee oefenen en bij elkaar kijken hoe dat werkt.

Sessie 7 zich ontplooien in de ruimte

Ruimte is overal, er is niets waar geen ruimte is, zelfs niet in de kleinste speldenknop of de kleinste korrel zand! In deze sessie gaan we de ruimte verkennen om ons heen, in ons lichaam, in onze gewrichten tot in de vingertoppen en kootjes van je tenen. Bij de gebruikelijke manier van omgaan met ons fysieke lichaam speelt het denken een grote rol. Nu je meer bezig bent met het voelen, stimuleer je niet langer meer de voorhersenen (het centrum van ons denken), waardoor je geest kalm wordt en je je vrij gaat voelen van je (persoonlijke) zelf.

Sessie 8 het ontvankelijk maken van de zintuigen

In deze sessie gaan we alle zintuigen langs en maken die ontvankelijk. Via onze zintuigen brengen we de buitenwereld naar binnen. Met de zintuigen komen ook de indrukken naar binnen. Ons lichaam is kwetsbaar (we zijn de meest kwetsbare zoogdieren in de evolutie), en daarom functioneren de zintuigen vooral als verdedigingsmechanismen tegen de buitenwereld waar gevaar dreigt. Maar er is lang niet altijd gevaar en zo verspillen de zintuigen een hoop energie om houvast te zoeken, om dingen te grijpen, in plaats van open te staan voor alles wat voorbij komt. 

Onze zintuigen worden geprogrammeerd door gebeurtenissen uit het verleden en daardoor is het zo moeilijk (zeker naarmate we ouder worden) om het leven puur en direct te ervaren. Deze sessie hoef je alleen maar te liggen en je zintuigen waar te nemen. Het kan zijn dat je halverwege in slaap valt, dat is geen probleem, je onderbewuste zal verder gaan met het opnemen van de oefening.

Sessie 9 energielichaam in staande houdingen

Vanuit het Zijn naar gewaarwording en beweging.Wanneer wij de nadruk leggen op het gewaarworden, dan gebruiken we onze spieren op een andere manier. Een spier kan maar twee dingen: samentrekken of juist langer worden.Als een spier verkeerd gebruikt wordt, is er kans op overspanning en overstrekking. Wanneer we de spieren bewust gebruiken (en vanuit het energielichaam werken), dan worden die tegengestelde bewegingen minder en gaan ze in harmonie samenwerken. 

In deze sessie gaan we oefenen om met behulp van visualisaties het energielichaam te activeren en dan vervolgens het fysieke lichaam te laten volgen, waarbij we de spieren niet mogen manipuleren. Je vertrouwt erop dat het lichaam zelf weet hoe het ‘t beste kan loslaten, of hoe je je arm langzaam en met aandacht kan opstrekken naar een denkbeeldige boom in plaats van je best te doen om je arm zo ver mogelijk op te strekken.

Sessie 10 de juiste voeding

Deze sessie gaan we een aantal voedings-regels bekijken, hier komt ook de kennis van voeding vanuit de Ayurveda goed van pas. We gaan ook voeding met onze zintuigen verkennen, dus ik zal jullie vragen om wat mee te nemen, zodat we de voeding niet alleen proeven, maar ook zien, ruiken, voelen en horen (ja, je kan sommige voedingsmiddelen ook horen…). Daarnaast gaan we enkele oefeningen uit de vorige sessies herhalen om de lichaamsgewaarwording in verschillende asana’s te oefenen.

Sessie 11 pranayama en zonnegroet

Pranayama 

Eigenlijk is de zonnegroet een pranayama oefening. Je kan de zonnegroet niet uitvoeren zonder aandacht voor de adem. Allereerst, de zonnegroet is een flow, we gaan deze flow uitvoeren vanuit het Zijn naar lichaamsgewaarwording en beweging. Je zal merken dat de zonnegroet heel anders voelt!

Sessie 12 meditatie en geleide meditatie

Wees stil en weet dat ik God ben… ~Meester Eckehart.

Docenten

Flim Reydon

Docent en Oprichtster

Flim's kracht ligt in haar talent om mensen meer over zichzelf te leren via de yoga. In haar ervaring van 30 jaar yogalessen geven en vooral yoga teacher trainees is zij erachter gekomen hoeveel talenten er in ieder van ons verscholen liggen. Onze voornaamste aandacht gaat daarom uit naar zelfverbeteringeen cruciaal onderdeel van je vooruitgang en geluk.

Op basis hiervan is onze Yoga teacher Training ontworpen, om diepgaand te verbinden met het eenheidsbewustzijn. We gaan dus verder dan alleen het aanleren van reeksen lichamelijke oefeningen, die je op jouw beurt weer aan anderen kan leren. Omdat Yoga niet overwegend een fysieke oplossing is, hebben we een bewustzijnsverschuiving nodig zoals Yoga die biedt.

Locatie

ONLINE

Prijzen en voorwaarden

Kosten € 150,00 voor de gehele serie van 12 opeenvolgende sessies.

Is het niet mogelijk om een les te volgen, dan kan je de opname van die les toegestuurd krijgen op aanvraag.

Privé Les 

Wil je deze yoga techniek individueel leren? voor een specifiek onderdeel?

Dat kan. Maak daarvoor een aparte afspraak met Flim. Maak hier je afspraak.

Kosten van een privé sessie Life, op nader te  bepalen locatie, vanaf  € 75,-





Voordat je je inschrijft

Als je vragen hebt over yoga therapie en/of de yoga therapie workshops en individuele sessies, neem dan contact met ons op via email.

Veel gestelde vragen

welke ondersteuning kan je vragen na de Slow Yoga sessies?

Je kan altijd een persoonlijke afspraak maken met Flim voor een nabespreking of een aparte een-op-een Slow Yoga sessie.

ONLINE